Är det riktigt att mjölk är en bra återhämtningsdryck efter träning och idrottsutövande? Generellt när man pratar om kost och hälsa så kan man med stor säkerhet säga att det inte finns något magiskt livsmedel som innehåller ”allt”. När det gäller återhämtning efter fysisk aktivitet så finns det dock ett livsmedel som faktiskt kan tillgodose flertalet av de näringsfysiologiska effekter som man eftersträvar för att optimera effekten av sin träning: Det är mjölk! Kolhydratsinnehållet är nästan detsamma som i så kallade sportdrycker, och mängden protein i 3-4 dl mjölk, yoghurt eller fil motsvarar den mängd som anses optimal sett till den direkta återhämtningen efter träning. Vad som tycks ytterligare vara fördelaktigt med mejeriprodukter är typen av protein (kasein och vassleprotein). Forskning där man tittat specifikt på respektive protein i återhämtningssyfte, visar att vassleproteinet resulterar i snabbare upptag och förhöjda nivåer av aminosyror i blodbanan jämfört med kasein, medan kasein med sin långsammare omsättning istället kan påverka den totala proteinbalansen positivt över längre tid. Det har också visat sig att om man konsumerar dessa två proteiner naturligt via mjölk, så har det en bättre effekt jämfört med intag av respektive protein enskilt, vilket är vanligt i kosttillskottsform.Sist men inte minst så är det mycket viktigt att återställa vätskebalansen efter ett träningspass eller tävling. Att dricka sportdryck eller salta maten lite extra efter träning för att snabbt återställa vätskebalansen brukar vara ett bra råd för att uppnå detta. Även här tycks mjölk med sitt höga innehåll av elektrolyter (främst natrium och kalium) fungera alldeles utmärkt som återhämtningsdryck. Dietisten Stefan Pettersson är doktorand vid Göteborgs Universitet och forskar inom ämnet idrott och nutrition. Stefan har skrivit en artikel om mjölk som återhämtningsdryck efter fysisk prestation. Den finns att läsa på Skånemejeriers hemsida:http://www.skanemejerier.se/sv/Halsa-Ma-bra/Mjolk-som-traningsdryck/
I fråga om vitamin A är det alltså en återställning till den nivå som mjölk naturligt har. Det naturliga innehållet av vitamin A minskar när man minskar fettinnehållet i produkten, eftersom det är ett fettlösligt vitamin. Vitamin D-tillsatsen i Lätt- och Mellanmjölk är till en nivå som är betydligt högre än vad mjölk naturligt har. Det är alltså här fråga om en berikning. Skånemejerier skulle vilja tillsätta vitamin D också till Standardmjölk. Vi har haft en diskussion med Livsmedelsverket om detta och fått följande svar:
”Enligt artikel 6.6 i EU förordning nr 1925/2006 ska mängden uppgå till minst 15 % av RDI, vilket skulle innebära att det blir mer än det Lättmjölk berikas med. I den obligatoriskt berikade Lättmjölken uppgår halten bara till 8 %. Enligt artikel 17.3 får man dock fortsätta att tillämpa nationella bestämmelser om högsta och lägsta mängder, d v s vårt nationella krav på berikning av mjölk med fetthalt < 1.5% är tillåtet.”
Det är alltså idag inte tillåtet att berika standardmjölk till samma nivå som Lätt- och Mellanmjölk har. Förhoppningsvis får vi en förändring av detta så småningom.



